Tjaa

Tjaa!
Jag äter ahlgrens bilar, nice att mamma skickade lite saker :)
Det har gått 3 månader om 11 dagar. I United states.
Jag kan sammanfatta det kort med att det har varit väldigt roligt och jag har trivts väldigt bra! Jag har fått en väldigt bra kompis, Sam, och jag har upplevt mycket. Förutom Denver, vilket var det jag helst av allt hade velat göra.
Jag har kollat Baseball, provat nya restauranger, spelat soccer, kollat skolans fotbollslag,jag var med i skol-tidningen, varit med om school-spirit och blivit bättre på engelska.

Det är ganska annorlunda i USA. Schemat är alltid likadant, man betalar för skol-lunchen, språket, personerna och det är en annorlunda miljö.
Många är väldigt trevliga i USA. Jag har blivit bjuden på mat, middagar, resor, samt blivit erbjuden skjuts till olika saker och hjälp om jag skulle behöva det.
Jag har blivit bättre på att spela soccer, jag har träffat hela soccerlaget och har varit på soccermiddagar.

Igår så var jag och klippte håret. Hon var ganska duktig, blev lite konstigt när jag skulle förklara hur jag skulle ha det men håret blev som det brukar!
Det som förvånade mig mest var att det kostade 15 dollar att klippa håret. Jämför med 300 kr som jag betalade innan jag åkte hit!! Sedan när jag betalade så gav hon mig ett kvitto och gestikulerade mot "dricks"raden på kvittot. Sjukt att man ska behöva betala dricks. Frågade hur mycket man brukar ge och hon hade ingen aning, hon ville väl ha mycket pengar antar jag...
Jag gav henne 2 dollar, det var 13% av priset, ungefär 14 kr :) Det var ju ganska billigt ändå

Las Vegas

Förra veckan så var det "fall-break" i Chaparral High School! Jag blev bjuden att hänga med familjen Duke på en resa till staden Las Vegas! Jag antar att mamma och pappa redan har sett bilderna på facebook, men jag lägger upp några här på bloggen också! :)
Vi började resan 07.00 från Parker, Colorado. Jag hade packat ganska mycket mer än vad jag behövde, men det var ganska lugnt. Stor bil.
Vi åkte upp mot bergen, det var första gången jag såg bergen i Colorado, det var verkligen stort. Det var tråkigt att det inte fanns någon snö på ditvägen!
Jag besökte sammanlagt 3 nya stater! Utah, Nevada och Arizona.

Vi lämnar Colorado

Vi åker igenom Utah

Nevada! (utanför Hoover Dam)

Arizona

Ditvägen var lång, det tar 12 timmar med bil att åka från Denver till Las Vegas!
Landskapet var väldigt häftigt, det var bergsformationer hela vägen och stora berg.

Stort berg

Stort

En bild på vägen + ett stort berg

Yes, stort berg

Berg

What's up

Resan gick ganska bra! Vi stannade 3-4 gånger för mat, och det var bara snabbmat, 2 gånger burgare och en KFC :)
Vi anlände till Las Vegas runt 11 på kvällen! Vi hann åka förbi "the strip"(gatan) igenom Las Vegas för att komma till deras mormor.
Vi la oss ungefär klockan 1.
Las Vegas är verkligen häftigt. Det är en väldigt stor stad, och det var storslaget när staden öppnade upp sig ifrån motorvägen. Det är verkligen mycket ljus.

Nästa dag(torsdag) så var jag och Evan hemma med deras mormor hela dagen! Det var väl okej, det hände inte så mycket. Deras mormor hade precis skaffat en ny hund! Det var roligt.
Hon bjöd oss på mat och visade massa gamla fotoalbum från japanska utbytesstudenter som hon brukade ha.
Vi stannade där eftersom Evans mamma skulle åka in och träffa Evans pappa för en affärslunch med Evans pappas kunder. Båda Evans föräldrar kom sedan och plockade upp oss runt 10 på kvällen för att åka in och kolla på staden för första gången. Vi åkte till Planet Hollywood.

Las Vegas

Välkomna

Tjaa

Petter i Las Vegas

Vattenshow

Vattenshow + Ceasars Palace

Ceasars Palace (hotell)

Petter + ett litet Eiffeltorn

Det var en väldigt rolig kväll! Vi såg bl.a Vattenshow där det sprutas upp vatten väldigt högt upp och spelas hög musik samtidigt! En gratis show!
Sedan så tog vi en bild på mig med ett litet eiffeltorn i bakrunden, det var en grej som det hotellet hade, att göra saker som hade med Frankrike att göra.
Vi åkte hem runt 1 och la oss halv 2.

Dag 2

Denna dagen så bestämde vi oss för att åka till Hoover Dam!

Hoover Dam

Petter + Hoover Dam

Brant

Ganska långt ner

Kollar utsikten

Petter + Evan

Det var roligt att se Hoover Dam!
Dammen var byggd 1931, och det är den största dammen i USA. Den förser många städer med elekticitet och vatten!

Direkt när vi kom tillbaka till Vegas så åkte vi direkt in till staden. Vi åt på en buffe där man kunde plocka så mycket mat som man ville! Dom hade jättemycket mat, bl.a pizza, sushi, kräftor, räkor, sallader, kött, tacos och mycket mer!

Jag tar pizza

Kräftor

Sushi

Kött

Bakelser

Sedan efter det så kollade vi på en liten show i hotellet som vi åt på! (hotellet Rio)
Det var lite killar och tjejer som åkte runt i båtar som satt fast uppe i taket och kastade lite halsband!

Hon kastade halsband

Sedan så begav vi oss in i staden igen!

Las vegas

tyvärr så tog batteriet slut, så det blev mest bara massa suddiga bilder. Men vi åkte upp i ett av de största tornen i USA! The Stratosphere! Där så åkte vi upp till toppen, det var en väldigt bra utsikt över heeela staden. Vi åkte dessutom "höjdskräcken" i toppen på tornet! Det var jättekul :D

Resan var bara 4 dagar, och 2 heldagar i Las vegas. Jag hade en jättebra resa, och jag tycker att det var roligt att se Las Vegas :)

Vykorten är förhoppningsvis påväg!

Just nu så ska jag skriva en låt till Gitarrlektionen imorgon. Jag försöker hitta på en bra text! det börjar bli ganska kallt utomhus nu. Just nu är det bara 3 grader!
Jag lägger nog till lite saker efter skolan imorgon!

God natt!

Tjaaaaa

Idag fick jag vykort från Farmor och Farfar! :D Taack!
Jag har börjat samla 25 centare nu!! Har 16 stycken OLIKA. (Alla 25-centare har en stat på baksidan av myntet. Tanken ar att man ska samla alla 50!)

En 25-centare "Quarter". 4 av dessa på en dollar.

På fredag ska jag och sam köpa munspel.
Annars så går det bra, betygen går uppåt, fler vänner, språket går bra osv. Maten är bra.
Jag är ledig på fredag! Då ska jag och Sam åka iväg.

Jag blev bjuden på att åka med familjen Duke till VEEEEEEEGAAAS på fall-break! Och eventuellt ta en liten resa till Los Angeles på vägen, Hollywood med mer :D
Blir det av så blir det det bästa som har hänt i USA :)

Nu ska jag sova, bloggar imorgon! ( tar med kameran till skolan också! tar bilder på skolan, kompisar)
Godnatt

Heeej

Tjaa!
Det har varit en bra vecka, men det ar anda valdigt skont med helg.
Fotbollslaget(soccer) har spelat sina 2 basta matcher nagonsin! Fastan bada blev forluster sa kanns det battre nu. Vi forlorade i tisdags med 3-4(jag gjorde mal) och i torsdags med 0-1.
Coachen sager att jag borjar spela mycket battre och det kanns kul. Nu ar det dock bara runt 5-6 matcher kvar av sasongen.

Jag har borjat vara mer med Sam nu! Han ar en fett bra kompis.
Igar(fredag) sa hamptade han upp mig efter att han jobbat fardigt(runt 10) och vi akte forst till Wal Mart och kopte godis/chips for 17 dollar! Sedan sa spelade vi Halo.
Jag sov over dar! Jag akte hem runt 2.
Senare idag sa blev jag bjuden pa middag hos Sam's familj igen! Han har en valdigt trevlig familj.
Jag ska nog dit lite senare for att spela halo igen!

Idag fick jag vykort fran farmor och farfar! :) Tack!
Alla som vill prata, jag kommer att vara online fran senast klockan 2 imorgon (eran tid 10!!!) Hall datorn pa innan, runt 8, men inte sakert att jag ar hemma da.

Skicka garna Marabou+Ahlgrens!

Vi hors imorgon! Snart hamtar Sam mig med bilen! God natt

Jag är Petter och jag ska till Denver, CO som ligger i USA som utbytesstudent året 10/11. Jag bloggar om high school och om hur det är att bo med min nya Amerikanska familj, Familjen Clifford.